Οι ώρες προπόνησης, η ένταση της, η εξειδίκευση και η τεχνική κατάρτιση σε όλα τα στύλ από τις πολύ μικρές ηλικίες είναι ζητήματα που απασχολούν γονείς και προπονητές και κρίνουν το μέλλον των παιδιών στο άθλημα. Μικρούς Κολυμβητές
Σε πόσες ώρες προπόνηση πρέπει να υποβάλλουμε τους μικρότερους από τους κολυμβητές μας;
Πως πρέπει , τι πρέπει τεχνικά και πόσο έντονη πρέπει να είναι η προπόνησή τους;
Πόσο σημαντικό είναι να τα έχουμε ξεκούραστα και ευχάριστα κατά της διάρκεια της προπόνησης , ειδικά τη σημερινή εποχή που τα μικρά παιδιά είναι φορτωμένα με ένα τέρας δραστηριοτήτων, ώστε να μπορέσουμε να έχουμε το αποτέλεσμα που πρέπει κατόπιν διδασκαλίας συγκεκριμένης τεχνικής ανά στυλ. Η κούραση φέρνει κόπωση και η κόπωση αδιαφορία η δυσκολία στην εφαρμογή της άσκησης !Αποτελεσμα ΜΗΔΕΝ !
Ποια ειναι η κατάλληλη στιγμή για να τους ζητήσουμε να αφήσουν τα άλλα σπορ και να εξειδικευτούν στην κολύμβηση;
Και φτάνοντας πλέον στο αγωνιστικό στάδιο εάν είναι έτοιμα να δεχτούν σωματικά και ψυχικά τη πίεση και τις αλλαγές που απαιτεί ο Μικρούς Κολυμβητές υψηλός αθλητισμός…!Εδώ εάν δεν υπάρχει η βασική ενότητα που λέγεται τεχνική κατάρτιση του αθλητή απο τις αρχικές δομές, δυστυχώς η απόρριψη του αθλήματος βρίσκεται πολύ κοντά…!
Αστέρια στην κολύμβηση από νωρίς
Από τη μία πλευρά έχουμε ισχυρές αποδείξεις ότι η ελίτ των κολυμβητών ξεκίνησε να προπονείται από πολύ νεαρή ηλικία.Είναι η πραγματικότητα! Ο Μάικλ Φέλπς, για παράδειγμα, άρχισε την κολύμβηση στην ηλικία των 7 ετών και ήταν παγκόσμιος πρωταθλητής και κάτοχος παγκόσμιου ρεκόρ στα 15. Μελετώντας τα αποτελέσματα και άλλων κορυφαίων κολυμβητών καταλήγουμε σε μία λίστα 20 σουπερστάρ από τους οποίους οι 11 ξεκίνησαν τις προπονήσεις σε ηλικία 6,8 ετών.
Αυτή η έγκαιρη έναρξη πρωταθλητισμού δημιούργησε ένα ρεύμα στο χώρο της κολύμβησης, που προτείνει οι κολυμβητές να ξεκινούν έντονες προπονήσεις και να εξειδικεύονται στην κολύμβηση από πολύ μικρή ηλικία. Έτσι ακούμε συχνά για ομάδες, με ηλικίες παιδιών μικρότερες των 10 ετών, με πολλαπλές προπονήσεις την εβδομάδα και μερικές φορές δύο προπονήσεις την ημέρα. Ή ακούμε για παιδιά πολύ μικρών ηλικιών , ιδιαίτερα στις κατηγορίες παμπαίδων και πανκορασίδων να κάνουν δύο ή τρία ρεκόρ μέσα σε ένα χρόνο.
Σε αυτό το σημείο σημαντικό ρόλο παίζουν τα σωματεία και η φιλοσοφία που ακολουθούν και κατά συνέπεια τις απαιτήσεις που δημιουργούν προς τους προπονητές τους…!
Πρωταθλητές κολύμβησης στην εφηβεία…
Από την μια είναι απίστευτο λόγο του “fast track” να υπάρχουν τέτοια θεαματικά αποτελέσματα σε τόσο μικρές ηλικίες και από την άλλη οι έρευνες δείχνουν ότι αυτά τα “υπέροχα” αποτελέσματα δεν μεταφράζονται σε κορυφαίες στιγμές όταν οι αθλητές φτάσουν σε μεγαλύτερη ηλικία. Στην πραγματικότητα συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο.
Παρατηρούμε δηλαδή ότι μόνο το 10% των αθλητών που φτάνουν στην κορυφή σε ηλικίες κάτω των 10 ετών, παραμένουν εκεί και στα 17 με 18 τους χρόνια. Αν λάβουμε μάλιστα υπόψη μας, ότι ο μέσος όρος ηλικίας των αθλητών που συμμετέχει στους Ολυμπιακούς Αγώνες είναι περίπου τα 23 χρόνια, ότι το 70% των παιδιών μέχρι την ηλικία των 13 ετών έχει παρατήσει το άθλημα και ότι η εξειδίκευση στην κολύμβηση σε πολύ μικρές ηλικίες οδηγεί σε παραίτηση από το άθλημα γύρω στα 14 χρόνια , θα διαπιστώσουμε ότι υπάρχει πρόβλημα.
Εδώ λοιπόν κουμπώνει η πραγματική έννοια και ουσία του άρτια καταρτισμένου προπονητή!
Του προπονητή που θα επενδύσει αφενός στην ουσία και στο πραγματικό σχέδιο εργασίας των δομών-ακαδημιών ,που δεν είναι τίποτε άλλο από την σωστή μετάδοση της τεχνικής των ΟΛΩΝ των στυλ αφετέρου στην απόλυτη ψυχολογία της σκέψης και της συμπεριφοράς του κάθε αθλητή , αθλήτριας! Στο περιβάλλον του αθλητισμού, η προσαρμογή και επιτυχία των αθλητών εξαρτάται από παράγοντες που αφορούν κυρίως σε σωματικά, και τεχνικά στοιχεία, ως εκείνα που «προβάλλονται» περισσότερο. Υπάρχει όμως και η ψυχολογία, αυτή η “κυρία”είναι ο βασικός πρωταγωνιστής που δεν φαίνεται σχεδόν καθόλου αλλά παίζει το σημαντικότερο ρόλο…!
Το παράδοξο των πρωταθλητών
Αν και τα στοιχεία των ερευνών μας δείχνουν το αντίθετο, εμείς συνεχίζουμε να πιέζουμε τους νεαρούς κολυμβητές σε πολύ σκληρές προπονήσεις. Γιατί συμβαίνει αυτό;
Ένας λόγος είναι ότι είμαστε επηρεασμένοι από τον κανόνα του Dan Coyle στο βιβλίο του “The Talent Code”, σύμφωνα με τον οποίο για να μεγαλουργήσεις δεν χρειάζεται ταλέντο αλλά 10.000 ώρες προσεκτικής εξάσκησης..!
Βέβαια η αρχική έρευνα, της οποίας αποτέλεσμα είναι ο προηγούμενος κανόνας,αφορούσε το μέσο όρο των ανθρώπων. Στην πραγματικότητα υπάρχουν άνθρωποι που μπορούν να μεγαλουργήσουν με πολύ λιγότερες αλλά και με πολύ περισσότερες ώρες εξάσκησης, ανάλογα δηλαδή με τις ιδιαίτερες ικανότητές του καθενός.
Φαίνεται τελικά ότι υπάρχουν σύντομα μονοπάτια ακόμα και για την ίδια την επιτυχία.
Είναι όμως τελικά αυτός ο κανόνας?
Το μεγάλο δίλημμα
Και εδώ δημιουργείται ένα δίλημμα. Τα στοιχεία σχετικά με την κολύμβηση μας δείχνουν ότι οι περισσότεροι κορυφαίοι κολυμβητές ξεκίνησαν την κολύμβηση νωρίς, και εξειδικεύθηκαν νωρίς, σε μία πορεία που τους οδήγησε στην επιτυχία.
Ωστόσο ο αριθμός αυτών των αθλητών αντιπροσωπεύει μόνο το 0,001% των αθλητών που αγωνίζονται παγκοσμίως. Υπάρχει δηλαδή ένα ποσοστό 99,999% αθλητών της αγωνιστικής κολύμβησης που δεν βρίσκεται στην κορυφή. Μικρούς Κολυμβητές
Καταλήγοντας, τίθεται το ακόλουθο ερώτημα: πρέπει να προπονούμε σκληρά τους κολυμβητές από τις πολύ μικρές ηλικίες, με ατελείωτα μέτρα , επιμονή σε χρόνο ανά στυλ ,υποθέτοντας πως μόνο έτσι θα καταφέρουν να φτάσουν στην κορυφή ή πρέπει να τους παρέχουμε μια ισορροπημένη ζωή σε συνδυασμό την τεχνική προπόνηση, τα οποία στοιχεία της είναι η επαναληπτικότητα, η διόρθωση και η επιβράβευση, κάνοντας τους να απολαμβάνουν το άθλημά τους και να φτάσουν με ισορροπία στην κορυφή της σωματικής τους ικανότητας όταν θα είναι πια σε αγωνιστική ηλικία;
Η απάντηση είναι στην κρίση του κάθε προπονητή.
Του προπονητή που ενημερώνεται καθημερινά !
Του καταρτισμένου προπονητή με σπουδές και ειδικότητα!
Του προπονητή που σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να στηριχτεί και μόνο στη προσωπική του εμπειρία ως τέως αθλητής-πρωταθλητής ακόμα και ολυμπιονίκης.
Το τέλειο φαγητό δεν απαιτεί πάντα την τέλεια συνταγή που μπορεί να την κάνει ο κάθε ένας και να πηγαίνει σαν γεύση στον καθένα ..! Είναι ένα σύμπλεγμα καταστάσεων που στηρίζεται σε πολλές επιστήμες και όχι σε μια ! Επιστήμες που δεν βγαίνουν μέσα από την αθλητική εμπειρία κανενός πάρα μόνο από μελέτη, θεωρίες και ατελείωτες έρευνες και αξιολογήσεις …!»
Σαλταμανίκας Νικόλας
Πτυχιούχος ΤΕΦΑΑ , ειδικότητα κολύμβηση
Προπονητής κολύμβησης Α κατηγορίας
Χωρίς Σχόλια