Τα πάντα για το SPA και τα παρελκόμενα του…

Παπούτσια για τρέξιμο: Η καλύτερη επένδυση για τον δρομέα – Διαλέξτε αυτά που σας ταιριάζουν

παπούτσια, τρέξιμο

Παπούτσια για τρέξιμο: Η καλύτερη επένδυση για τον δρομέα – Διαλέξτε αυτά που σας ταιριάζουν

Ξεχάστε την εμφάνιση, τη μόδα και τις εντυπωσιακές διαφημίσεις με elite αθλητές. Η επιλογή του παπουτσιού για το τρέξιμο είναι η καλύτερη επένδυση για το δρομέα και πρέπει να γίνεται με γνώμονα τις ανάγκες μας  αλλά και τον τύπο του πέλματος μας.

Λέξεις όπως υποπρηνισμός ή  υπερπρηνισμός, είναι πιθανότατα άγνωστες σε αρχάριους δρομείς που κάνουν το πρώτα τους βήματα στο μαγικό κόσμο του τρεξίματος ενώ αρκετοί αγνοούν ότι υπάρχουν διάφορες κατηγορίες running παπουτσιών. Σε μία προσπάθεια να δώσουμε τις κατευθυντήριες γραμμές για το πως πρέπει να επιλέγεται το σωστό αθλητικό παπούτσι, παρουσιάζουμε σήμερα όλες τις χρήσιμες πληροφορίες που χρειάζεται να ξέρει ένας αρχάριος δρομέας ή ένας πιο προχωρημένος που δεν έδινε μέχρι σήμερα την δέουσα προσοχή στα κριτήρια επιλογής του παπουτσιού.

Άλλωστε ένα καλό ζευγάρι αθλητικά παπούτσια το οποίο ταιριάζει στις ανάγκες μας, θα μας συντροφεύσει για εκατοντάδες χιλιόμετρα, θα μας προστατεύσει από τραυματισμούς, θα μας προσφέρει άνεση και γενικότερα θα κάνει τις προπονήσεις και τους αγώνες μας, μία πιο διασκεδαστική εμπειρία.

Υποπρηνισμός (υπτιασμός)

Πριν προχωρήσουμε στις βασικές κατηγορίες παπουτσιών για τρέξιμο, θα ξεκινήσουμε περιγράφοντας το τι ακριβώς σημαίνει ο υποπρηνισμός ή υπτιασμός, και ποιο είναι το κατάλληλο είδος παπουτσιού γι΄ αυτές τις περιπτώσεις. Ο υποπρηνισμός παρατηρείται όταν το πόδι δεν στρέφεται πολύ. Η εξωτερική πλευρά της φτέρνας εφάπτεται στο έδαφος υπό μεγαλύτερη γωνία και παρατηρείται ελάχιστος ή μηδενικός κανονικός πρηνισμός, με αποτέλεσμα την αυξημένη μετάδοση της δύναμης πρόσκρουσης μέσω του κατώτερου τμήματος του ποδιού. Σε γενικές γραμμές, όσοι εμφανίζουν υποπρηνισμό, είναι πιθανό να εμφανίζουν αυξημένη φθορά στην εξωτερική πλευρά της φτέρνας των παπουτσιών ενώ η πάνω πλευρά του παπουτσιού, μπορεί να ωθείται προς την εξωτερική πλευρά.

Οι ειδικοί συμβουλεύουν ότι είναι σωστότερο να επιλέγεται σε αυτές τις περιπτώσεις ένα ουδέτερο παπούτσι τρεξίματος με ενισχυμένη προστασία από τους κραδασμούς καθώς οι δρομείς που υποπρηνισμό έχουν την τάση να εμφανίζουν τραυματισμούς που συνδέονται με την πρόσκρουση.

Υπερπρηνισμός

Υπερπρηνισμός είναι όταν το πόδι στρέφεται προς το εσωτερικό σε υπερβολικό βαθμό. Αναφορικά με τα παπούτσια ενός δρομέα που παρουσιάζει υπερπρηνισμό, εμφανίζουν επιπλέον φθορά στην εσωτερική πλευρά της φτέρνας και κάτω από το ακροστήριγμα του ποδιού, ιδίως στο μεγάλο δάχτυλο.

Τα πιο ενδεδειγμένα παπούτσια για αυτές τις περιπτώσεις, είναι αυτά που προσφέρουν ικανοποιητική στήριξη στην ποδική καμάρα της κατηγορίας Stability, ενισχυμένα παπούτσια τύπου Cushion (απορρόφησης κραδασμών) ή Motion Control για τις περιπτώσεις που το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο.

Κάντε πελματογράφημα

Το πελματογράφημα χωρίζεται σε δύο κατηγορίες. Υπάρχει το στατικό όπου ο ασθενής στέκεται ακίνητος πάνω στην πλατφόρμα του πελματογράφου και τα δεδομένα από την μέτρηση μεταφέρονται στον υπολογιστή. Εκτός από το στατικό, υπάρχει και το δυναμικό, όπου ο ασθενής περπατάει πάνω στην πλατφόρμα με κανονικά φορά και ταχύτητα καθώς όλα τα στοιχεία της τμηματικής βάδισης καταγράφονται.

Πλέον αρκετά καταστήματα με αθλητικά είδη, διαθέτουν ειδικό μηχάνημα το οποίο αναλύει την κίνηση του αθλητή την ώρα που τρέχει και καταγράφει τις επιβαρύνσεις που δέχεται το πέλμα. Με αυτόν τον τρόπο, ο ενδιαφερόμενος μαθαίνει την μορφολογία του πέλματός του  και του δίνουν πληροφορίες ώστε να μπορέσει να διαλέξει τα κατάλληλα παπούτσια τρεξίματος που ταιριάζουν στις ανάγκες τους.

Οι βασικές κατηγορίες των παπουτσιών 

 

– Cushion: για δρομείς με ουδέτερο τρέξιμο ή υπτιασμό,
– Stability/Motion Control: για δρομείς με ελαφρύ έως και μέτριο υπερπρηνισμό ή με σοβαρό υπερπρηνισμό,
– Performance: χαμηλού βάρους για γρήγορες προπονήσεις ή αγώνες για δρομείς με ουδέτερο τρέξιμο ή υπτιασμό,
– Racing: πολύ χαμηλού βάρους, αποκλειστικά για αγώνες και αθλητές υψηλού επιπέδου
– Trail: Για όσους δρομείς τρέχουν σε μονοπάτια και σε ορεινό πεδίο.

 

Προσοχή στο νούμερο και στους ειδικούς 

Διαλέξατε το παπούτσι που σας ταιριάζει και ήρθε η ώρα να το δοκιμάσετε. Όπως ίσως έχετε διαπιστώσει, τις απογευματινές ώρες τα πέλματά μας είναι πρησμένα σε σχέση με το πρωί. Αυτή είναι η κατάλληλη ώρα για να δοκιμάσετε τα παπούτσια. Άλλωστε μην ξεχνάτε, ότι τα πέλματα σας διογκώνονται και την ώρα που τρέχετε.

Αναφορικά με το μέγεθος, καλό θα ήταν να ξεχάσετε το νούμερο που φοράτε στα καθημερινά παπούτσια, στα αγαπημένα σας μποτάκια ή σε παπούτσι τρεξίματος διαφορετικής εταιρείας. Το παπούτσι θα πρέπει να το αισθάνεστε άνετο στο πόδι σας, και όχι να σας στενεύει.

Για συμβουλές που έχουν να κάνουν με το ποιο από αυτά που είδατε  ταιριάζει καλύτερα στις ανάγκες σας, αφήστε στην άκρη τους φίλους αλλά και σκόρπιες πληροφορίες στο διαδίκτυο. Επιλέξτε να πάρετε τη γνώμη ενός ειδικού, μιλήστε του για τις ανάγκες σας, το προφίλ σας σαν δρομέας, το δρομικό τερέν στο οποίο αθλείστε τις περισσότερες φορές, και καλές …  προπονήσεις.

No Comments